2019(e)ko urtarrilaren 25(a), ostirala

Sortzenen aurrematrikulazio kanpaina / Campaña de prematriculación de Sortzen

[D] Eredu komuna, baita zurea ere
Aurrematrikulazio garai berria gurasoek haurrentzako nolako etorkizuna nahi dugun erabakitzeko unea ere bada. Hautua egiterakoan hizkuntzarena funtsezko eta oinarrizko irizpidea da: aukera eman nahi diegu euskaratik, euskaldun izatetik, eleaniztun izan daitezen (Euskal Herrian euskaraz bizitzeko gai eta, era berean, bai berton zein munduan beste hizkuntza batzuetan aritzeko gai), ala, aukerak murriztuko dizkiegu beraien garapenerako, eta Nafarroako berezko hizkuntza baztertuz elebakar edo elebidun (gaztelera-ingelesa..) bizi daitezen nahi dugu?
Kalitatezko hezkuntza aldarrikatzen dugu, eta zer da hori? Nola ulertzen dugu guk?
Hasteko, belaunaldi berriei, bizi eta barnebiltzen dituen komunitatearen baitatik munduari irekita, eta bizitzan zehar garatu daitezen tresnak lantzen lagunduko dien hezkuntza; sormenerako eta eraldaketarako bitartekoak eskainiko dizkien hezkuntza; sentitu, pentsatu eta ekinez pertsona askeak bilaka daitezen ahalbidetuko duen hezkuntza. Aukera berdintasuna oinarri izango duen hezkuntza. Bermatu behar zaigun eskubidea. Eta Nafarroan, Euskal herri osoan bezala, erronka horrek euskara behar du ardatz, aniztasunean zubi, elkarbizitzarako berme, etorkizunerako zutarri.
Honezkero argi dago hizkuntza bat baino gehiago ikasteak aberastu egiten gaituela; badakigu elebidun izanik beste hizkuntza batzuk ikastea erraztu egiten dela; eta badakigu jakin, bizi garen lurraldeko berezko hizkuntza, euskara, desabantaila egoeratik atera nahi badugu ikaskuntza prozesuaren ardatz bilakatu behar dela. Hori izango da berme bakarra ikasle euskaldun eleaniztunak hezteko norabidean urratsak ematen joan gaitezen, eta elkarbizitzarako ekarpen positiboa eta eraikitzailea izango da gainera.
Euskara hizkuntza gutxiagotua da. Euskaldunoi bizi garen Nafarroako zonaldearen arabera aitortzen zaizkigu, ala ez, hizkuntza-eskubideak eta ondorioz hezkuntza-eskubidea. Horrela iritsi gara, 2019 honetan, gure seme-alabak matrikulatzeko unera. Eta, beste behin ere, ikusi beharko dugu Nafar lurraldearen eremu zabalean mugatuak daudela gure seme-alaben hezkuntza eta hizkuntza eskubideak. Are gehiago ikusiko dugu oraindik orain legez babestua dagoela euskararen bazterketa eta desabantaila egoera hori. Hezkuntzak aukera berdintasuna bermatu behar du eta hori ez da posible indarrean dagoen Vascuence legearekin, lege baztertzaile eta segregatzaile horrekin. Euskaraz bizi eta ikasteko eskubidea bermatu behar zaigu nafarroi.
Horrek murgiltze ereduaren ezarpenerako plangintza integrala eskatzen du, hori egutegian epeekin zehaztea, eta baliabide askotarikoak esleitzea administrazioaren aldetik. Plangintza integrala, daukagun errealitatetik abiatuz ekiteko lanari, azkar baino etenik gabeko lan iraunkorra eginez, politika aktiboak garatuz desabantaila eta gutxitze egoeran dagoen euskara positiboki sustatuz.
Aurtengo aurrematrikulazio kanpainari dagokionez Sortzenek D ereduaren inguruko informazioa zabalduko du ideia nagusi batekin: gure eredu komuna da, baita zurea ere. Ikasle euskaldun eleaniztunak hezten ditu murgiltze ereduaren bidez. Konfiantzazkoa da, gaitasunak lortuz eta ikasleen bizitza erdigunean jarriz. Hurbila da, herri/auzo bizitzan sustraiturik pertsona alai eta kritikoak sortuz.
Bestalde, bereziki Nafarroa hegoaldeko herrietan, jolas tailerrak egin eta aldizkari bat zabalduko dugu, hegoaldean euskaraz eta publikoan ikasteko aukera zabaltzen hasi zenetik irekitako lerroen esperientziak jasotzen dituena (Tafalla, Lodosa, Kaparroso, Allo, Antzin, Erriberri, Barasoain, Azkoien eta Sesma).
[D] Modelo común, también el tuyo
La campaña de prematriculación es también el momento en el que los padres y las madres elegimos que tipo de futuro queremos para nuestros hijos e hijas. A la hora de la elección el idioma es un criterio fundamental y básico: les tenemos que dar la oportunidad de ser plurilingües desde el euskera, o cerraremos puertas a su desarrollo. ¿Queremos monolingües o bilingües (castellano-inglés) habiendo abandonado uno de los idiomas propios de Navarra?
Reclamamos educación de calidad, ¿y qué es eso?¿Cómo la entendemos nosotras?
Para empezar, tiene que ser un modelo educativo que desde la comunidad más cercana esté abierta al mundo, proporcionando las herramientas para desarrollarse; sintiendo, pensando y actuando, creando personas libres. El modelo tiene que tener como base la igualdad de oportunidades. Derecho a garantizar. Y en Navarra, como en toda Euskal Herria, ese desafío necesita como eje el euskera, puente de diversidad, garantía de convivencia, pilar para el futuro.
Está probado que aprender más de un idioma enriquece; sabemos que ser bilingüe facilita el aprendizaje de más idiomas; y sabemos que, si queremos sacar al euskera de su posición de desventaja, tiene que ser uno de los pilares del proceso educativo. Esa será la única garantía para coeducar a estudiantes euskaldunes plurilingües, aportación constructiva a la convivencia.
El euskera es un idioma minoritario. Según en qué parte de Navarra vivamos tenemos distintos derechos lingüísticos y, al mismo tiempo, derechos educativos. Así hemos llegado, en el 2019, a la campaña de prematriculación. Y, otra vez, tendremos que ver como los derechos educativos y lingüísticos están limitados en Navarra, creando discriminación a través de la ley. No puede haber igualdad de oportunidades mientras exista la Ley del Vascuence, ley discriminatoria y segregadora. Los y las navarras necesitamos que se nos respete el derecho a poder vivir y estudiar en euskera.
Eso pide una planificación integral de la inmersión lingüística, con plazos en el calendario y recursos. Para, desde la realidad que tenemos, ponernos a trabajar e impulsar el euskera frente a la discriminación.
En la campaña de prematriculación de este año Sortzen difundirá información sobre el modelo D con una idea principal: es nuestro modelo común, también el tuyo. Coeduca estudiantes euskaldunes plurilingües a través del modelo de inmersión lingüística. Es de confianza, logrando las competencias y poniendo la vida del alumnado en el centro. Es cercano, arraigado en la vida del barrio/pueblo, creando personas alegres y críticas.
Por otro lado, sobre todo en el los pueblos del sur de Navarra, hemos organizado jolas tailerrak (taller de juegos) y difundiremos una revista que recoge las experiencias de las líneas abiertas desde que hay posibilidad de estudiar en euskera en el sur de Navarra en la pública (Tafalla, Caparroso, Lodosa, Allo, Ancín, Olite, Barasoain, Peralta y Sesma).

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina